Zoek en druk op enter

De 3 verschillen tussen een ceremoniemeester en een weddingplanner 

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het organiseren van je bruiloft? Maar weet je niet of je dan een ceremoniemeester of weddingplanner moet inhuren? Het is geen geheim dat er veel komt kijken bij de organisatie van de mooiste dag van jullie leven. 

Niet iedereen geniet van deze fase van de voorbereidingen en wat daar allemaal bij komt kijken. Een helpende hand is dan erg fijn.

Zeker als je een drukke baan of kinderen hebt dan biedt het inhuren van een ceremoniemeester of weddingplanner uitkomst.  

Wat doet een ceremoniemeester of weddingplanner? Welke verschillen zijn er tussen deze twee rollen? En waar moet je op letten bij het kiezen van een partij die dit voor je verzorgt? In dit artikel lees je wat de belangrijkste verschillen zijn tussen een ceremoniemeester en een weddingplanner. Zo kan jij een betere keuze maken wanneer je iemand wil inhuren als hulp bij de organisatie van je bruiloft. 

Waarom zou je een ceremoniemeester of weddingplanner inhuren? 

Een bruiloft is al duur genoeg, dus waarom zou je ook nog geld uitgeven aan een ceremoniemeester of weddingplanner? In Nederland is het normaal een bekende te vragen deze taak op zich te nemen. Financieel is dit aantrekkelijk, maar is het ook wenselijk? 

Het al dan niet inhuren van een ceremoniemeester of weddingplanner is een persoonlijke keuze. Iedere bruiloft is anders en ook de wensen van ieder bruidspaar verschillen. Toch is een top 3 te maken met meest voorkomende redenen voor het inhuren van een ceremoniemeester of weddingplanner: 

1. Alle gasten kunnen optimaal genieten 

Iedereen die dicht bij het bruidspaar staat kan optimaal genieten van de dag. Jullie hoeven je persoonlijk niet druk te maken over alle randzaken. Ook de aanwezige vrienden en familie kunnen hun volledige aandacht bij alle belangrijke momenten houden. 

2. Er is altijd één centraal aanspreekpunt 

In Nederland is het gebruikelijk een vriend of familielid te vragen de rol van ceremoniemeester op zich te nemen. Vaak worden dan meerdere mensen gevraagd de bijbehorende taken gezamenlijk te vervullen. Dat is fijn om de werklast te verlichten. Voor de gasten kan daarmee echter ook onduidelijkheid ontstaan. Wie moeten ze waarvoor benaderen? Hierover kan je vooraf nog zo helder communiceren, de ervaring leert dat gasten degene benaderen die ze persoonlijk het beste kennen. 

3. Je huurt ervaring in 

Een professionele ceremoniemeester of weddingplanner organiseert vaker bruiloften en weet dus waar je op moet letten. Heb je bijvoorbeeld rekening gehouden met de tijd die nodig is voor jullie gasten om te verplaatsen van de ceremonie naar de borrel? Nee? Je weddingplanner wel.  

Wat zijn de verschillen tussen een ceremoniemeester en weddingplanner? 

Ben je overtuigd dat je een ceremoniemeester of weddingplanner wilt inhuren, maar weet je niet precies welke van deze 2 rollen je nodig hebt? Hieronder zet ik de 3 belangrijkste verschillen voor je op een rij. 

1. De perceptie 

De term weddingplanner en het idee daarachter is uit Amerika overgewaaid. Mede daardoor voelt dit voor velen soms wat over the top, terwijl een ceremoniemeester laagdrempeliger voelt. De perceptie is dan dat je alleen een weddingplanner inhuurt als je ook een over the top bruiloft wilt organiseren. Dat is een misvatting. We hebben het allemaal steeds drukker met werk, hobby’s en vrienden, dat voor het organiseren van een bruiloft niet altijd voldoende tijd overblijft. Daarbij vindt ook niet iedereen het leuk dit te organiseren. Juist dan biedt een weddingplanner uitkomst. 

2. De intensiteit van de rol 

Je kan een weddingplanner zien als een projectmanager die de hele bruiloft van idee tot uitvoering begeleid. Je benadert de weddingplanner zo vroeg mogelijk in het proces, zodat ze met alle stappen kan meedenken. 

Een ceremoniemeester kan je meer zien als dagvoorzitter. Zij leidt de bruiloft zelf in goede banen, maar is niet of nauwelijks betrokken bij de voorbereidingen. Simpel gezegd zorgt een ceremoniemeester dat het programma voor de dag wordt gevolgd. 

Je ziet dus dat een weddingplanner ook de rol van ceremoniemeester invult; Huur je een weddingplanner in, dat is diegene automatisch ook je ceremoniemeester. De weddingplanner zal immers ook de bruiloft op de dag zelf in goede banen leiden.  

Andersom is het niet zo dat een ceremoniemeester ook een weddingplanner is. Een ceremoniemeester houdt zich ‘slechts’ bezig met de organisatie van de dag van de bruiloft en doet dus niet automatisch ook werkzaamheden die bij een weddingplanner horen. Een professionele ceremoniemeester kan meer taken op zich nemen dan alleen optreden als ‘dagvoorzitter’. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen de ceremoniemeester ook te laten helpen bij het opstellen van het draaiboek voor jullie bruiloft. Dit komt nog niet in de buurt van de taken die een weddingplanner uitvoert, maar het is wel een uitbreiding van de rol van de ceremoniemeester. 

3. De tijdsinvestering 

Bij het verschil in intensiteit van de rol hoort ook een andere tijdsinvestering. Een ceremoniemeester huur je over het algemeen in om de dag van de bruiloft zelf in goede banen te leiden. Uiteraard hoort daar ook enige voorbereiding bij, maar dat is niet te vergelijken met een rol als weddingplanner.  

Een weddingplanner kan namelijk al voor je aan de slag vanaf het moment dat jullie besluiten te gaan trouwen. Denk aan werkzaamheden als het selecteren en bezoeken van potentiële trouwlocaties, zoeken van geschikte leveranciers, opstellen van de gastenlijst of maken en versturen van de uitnodigingen. Je kan zoveel werk uit handen geven als waar jullie je zelf goed bij voelen. De weddingplanner fungeert gedurende de gehele voorbereiding ook als klankbord om jullie ideeën en wensen te toetsen en daarin met jullie mee te denken. 

Uiteraard zie je dit verschil tussen de werkzaamheden van een ceremoniemeester en weddingplanner ook terug in het prijskaartje van degene die je inhuurt. 

Het belangrijkste is heldere afspraken te maken 

Elke bruiloft is uniek en daarmee verschilt ook de invulling van de rol van ceremoniemeester of weddingplanner. Er zijn vele smaken te bedenken voor de samenwerking tussen jullie als bruidspaar en iemand die jullie inhuren om te helpen bij de organisatie van jullie mooiste dag. Het belangrijkste is dat jullie een goed gevoel hebben bij degene die jullie inhuren. Deze persoon zal namelijk de gehele dag heel dicht bij jullie staan. 

De rollen van ceremoniemeester en weddingplanner kennen overlap. Omdat dit niet zwart-wit is, is het belangrijk heldere afspraken te maken met degene die jullie inhuren. De bruiloft moet uiteindelijk voldoen aan jullie eisen en wensen. Het is dus belangrijk te realiseren dat ook het inhuren van een weddingplanner niet voorkomt dat jullie zelf belangrijke keuzes moeten maken. Wel helpt een weddingplanner je hierbij, door jullie zo goed mogelijk van informatie te voorzien. 

Ben je benieuwd hoe Freest jullie kan helpen bij de organisatie van jullie mooiste dag? Kijk dan hier voor de mogelijkheden of vul het contactformulier in voor het aanvragen van een vrijblijvend kennismakingsgesprek.